EU fritt från människohandel

Majoriteten av offer för människohandel inom EU är kvinnor och barn som blir utnyttjade för sexuella ändamål. Hur ska man skydda människor i sårbara situationer? Hur ska man hjälpa dem som blivit offer? Välkommen på diskussion den 2 maj kl. 18-20 om människohandel på nationell och EU-nivå.
igår kl. 13:18

Body positivity with Petra Turja

Loving your body, accepting it and being grateful for it can be easier said than done.
igår kl. 12:12

Kan AI vara en feminist? - Kvinnor i den digitala, teknologiska och i AI- sektorn

Redan nu sker rekryteringar, sjukvård, översättning, bildanalys och marknadsföring på basen av automatik. Välkommen med på en diskussion onsdag 3 april kl. 18-20 om dagens och framtidens teknik ur ett feministiskt perspektiv.
25.03.2024 kl. 09:58

Nej, alla inom dagvården fick inte löneförhöjning

Helsingfors stad skyltar med att den ska höja lönerna för dem som jobbar med barn och unga. Dessa lönehöjningar på 164 euro berör bland annat barnträdgårdslärare, socionomer och speciallärare inom småbarnspedagogik. Men det är med häpnad vi läser att barnskötare och assistenter helt och hållet utelämnats ur Helsingfors stads löneförhöjningar. Var är logiken?
21.03.2024 kl. 13:44

Nya krafter i vår styrelse: ”Regeringen får inte driva igenom förändringar som försämrar villkoren för dem som redan har det svårt”

Skådespelare Linda Zilliacus valdes in som ny styrelsemedlem i Svenska Kvinnoförbundet i Sörnäs under årsmötet 2024.
05.03.2024 kl. 09:43

”Måste man alltid bygga nytt (i betong)?” Rundtur i Helsingfors på Världsskogsdagen 21.3

Välkommen med på en tur torsdag 21 mars kl. 15-19 då vi bekantar oss med olika exempel på hur gammalt bevarats, hur nytt har kombinerats med gammalt och hur trä kan användas i modernt byggande, i enlighet med EU:s klimatmål.
02.03.2024 kl. 09:28

Vi står för systerskap, rättvisa och solidaritet.

Föreningen är ett samlande forum för feminister som har kämpat för kvinnosaken i över ett sekel och har idag över 400 medlemmar. Vi ordnar seminarier och kulturaktiviteter samt stöder och för fram kvinnor i politiska val.