”Måste man alltid bygga nytt (i betong)?” Rundtur i Helsingfors på Världsskogsdagen 21.3

02.03.2024 kl. 09:28
Välkommen med på en tur torsdag 21 mars kl. 15-19 då vi bekantar oss med olika exempel på hur gammalt bevarats, hur nytt har kombinerats med gammalt och hur trä kan användas i modernt byggande, i enlighet med EU:s klimatmål.

Bussturen leds av Helsingforsguide Heidi Johansson. Åk med, sitt bekvämt och lär dig nytt!

Skogar kan ge både inspiration och material för hållbart byggande samtidigt som de främjar biologisk mångfald och kolsänkor.

Turen startar utanför Kiasma i Helsingfors kl. 15.00. Vi kryssar först genom centrum för att åka via Östra Helsingfors till trähusområdet i Hongasmossa.

Turen avslutas på Helsingfors äldsta bevarade restaurang, den upprustade och anrika restaurang Kajsaniemi, som numera heter Cajsan Helmi. Medan vi äter kommer Europa- och ägarstyrningsminister Anders Adlercreutz med en hälsning om dagens ämne. Anders är också arkitekt.

Serveringen inleds ca. kl. 18 och det bjuds på laxpaj, fetaost-olivpaj, grönsallad, blåbärs-vitchokladkaka och kaffe och te. Glutenfritt och laktosfritt alternativ finns.

Egen vattenflaska i bussen rekommenderas. Det finns toalett i bussen.

Turen är öppen för medlemmar. Anmäl dig senast 18.3 via länken nedan.

www.lyyti.fi/reg/arkitekturtur

Har du en kompis som inte är medlem men vill åka med? Deltagare kan skriva in sig som medlem samma dag som hen anmäler sig till rundturen.

Läs mer om medlemskap på vår hemsida.