Nya krafter i vår styrelse: ”Regeringen får inte driva igenom förändringar som försämrar villkoren för dem som redan har det svårt”

05.03.2024 kl. 09:43
Skådespelare Linda Zilliacus valdes in som ny styrelsemedlem i Svenska Kvinnoförbundet i Sörnäs under årsmötet 2024.

Vem är hon och hur vill hon arbeta för feminismen i Helsingfors? Linda svarar spontant:

- Just nu är jag upprörd över de beslut som regeringen vill driva igenom som försämrar villkoren för dem som redan har det svårt. Ett exempel är att slopa barntillägget för arbetslösa. Hur tänker man då? Det är jättedyrt att ha barn och en självklarhet att det behövs tillägg för den som är arbetslös. Förslagen på försämringar för asylsökande är också helt hutlösa. Att kunna "byta fil" i asylprocessen har lett till att många asylsökande istället har börjat arbeta, utbilda sig och betala skatt. Varför vill vi ta bort det? Vi behöver ju mera arbetande människor i det här landet.

Du har en lång bakgrund inom teater och film. Hur är det att vara skådespelare och kvinna just nu?

- Livet som skådespelare är en bergochdalbana. Men det är väl alla liv i och för sig. Just nu är det tuffare än någonsin att vara frilansare på grund av försämringarna i arbetslöshetsskyddet. Nästan alla frilansare har perioder utan jobb, hela branschen bygger på att det skall finnas en mångsidig yrkeskår med arbetare som rycker in där ett arbetstillfälle uppstår. Det kan inte gå jämt ut så att alla frilansare har jobb hela tiden.

Hon är rädd för att kulturfältet utarmas om det blir omöjligt att klara sig ekonomiskt som konstnär i Finland.

- Vi får inte bli som många andra länder där man inte kan kombinera konstnärskap med barn och familj. Samtidigt är det ett underbart yrke och jag älskar det fortfarande efter 25 år som skådespelare.

Just nu är Linda bioaktuell i den härliga och helt galna familjefilmen Håkan Bråkan 2 och i nypremiären av Livets summa på Universum. Livet summa är en nyskriven pjäs av Joakim Groth. Här behandlas bland annat hur me too lever vidare. Vad lämnade uppropet för spår i oss? Linda spelar en kvinna som tack vare me too får modet att konfrontera en man som gjorde henne illa för länge sedan. Hur tas det emot tjugo år senare? Se den!

Dessutom arbetar Linda nu med att dramatisera och regissera romanen Hundra dagar hemma på Unga Teatern i Esbo.

- Det är bara så härligt att få chansen att göra något sådant. Premiär blir det i september och jag är redan helt uppfylld av det här. Sådan är jag, jag går "all in" i allt jag gör.

Det finns planer på att Svenska Kvinnoförbundet i Sörnäs arrangerar teaterbesök med ifrågavarande pjäs.

Föreningen arrangerar after works regelbundet om stort och smått som är aktuellt. Vi har behandlat bland annat PMS och förlossningsskador. Har du idéer om vad vi borde erbjuda för tema till näst?

- Ensamhet håller på att bli ett allt större problem i samhället och det har enorma hälsoeffekter. Samtidigt är det ett problem som faktiskt går att lösa, ofta med ganska små medel. Det skulle jag gärna tala mera om. Vi upplever olika grad av ensamhet i olika skeden av livet. En mamma som är omgiven av små barn dygnet runt kan samtidigt känna sig väldigt ensam. En chef med 50 anställda kan lida av ensamhet. Med ett samtal i veckan kanske du kan bidra till att någon känner sig mindre ensam, det kan ha förvånansvärt stor effekt.

Sist men inte minst, Hur ser du på framtiden för Sfp, som är vårt parti?

- Jag hoppas att SFP fortsätter värna om mänskliga rättigheter och axla ett humant ansvar. Som exempel kan jag nämna EU-direktivet om företagsansvar. Jag hoppas verkligen att SFP som regeringsparti gör sitt yttersta för att förslaget ska gå igenom.

Eva Biaudet har synligt tagit ställning för förslaget, vilket gläder Linda. Enligt HBL 29.2 handlar direktivet om att "förpliktiga storföretag att säkerställa att de inte utnyttjar barn eller slavarbetskraft eller att de till exempel via sina värdekedjor orsakar miljöförstörelse". Hon fortsätter:

- Både teknologiindustrin och fackrörelsen och Finansbranschens centralförbund stöder det, och sakkunniga har uttalat sig om att det inte finns några rättsliga hinder för direktivet.

Vi är glada och över att ha Linda Zilliacus med i vårt glada gäng och ser fram emot att föra fram politik ur ett feministiskt perspektiv med henne!

Intervju: Fredrika Biström
Foto: Laura Malmivaara