Sörnäs läser 12.10!

06.10.2021 kl. 09:59
Sörnäs nya bokcirkel drar igång i oktober. Vi bjuder på diskussion i litteraturens tecken. Tillsammans väljer vi vad vi läser. Vi kan välja att läsa en aktuell bok likaväl som en klassiker.

Första gången träffas vi i föreningens möteslokal ”Paviljongen” tisdag 12 oktober kl. 18.30-20 och adressen är Estnäsgatan 12 C 29, Helsingfors.

Vi planerar tillsammans gruppens verksamhet och delar med oss av en minnesvärd läsupplevelse. Föreningens bibliotekarie Maj-Britt ”Maje” Grönholm leder diskussionen. Gruppen är öppen för alla medlemmar. Också i fortsättningen kommer vi att träffas på Paviljongen med Maje som ledare. Hon hälsar:

Vi hoppas med den här bokcirkeln ge oss möjligheter att diskutera och samtala om en bok vi alla valt eller röstat fram och sedan läst. Min erfarenhet är att en bok blir så mycket mer, den växer, då man får samtala om den, och pröva och ompröva sina egna tankar tillsammans med andra. Någon har t.ex. upptäckt något man inte såg eller tänkte på. Någon annan sätter ord på just det man själv upplevt.

Leif Salmén ger en av de bästa definitionerna på god litteratur: ”...en förlängning och fördjupning av livserfarenheten”.  Varje läsare har därför sin unika läsupplevelse. (citatet ur Siv Storås bok om Märta Tikkanens författarskap, ”De oerhörda orden”.)

Olof Lagercrantz börjar sin lilla berömda bok ”Om konsten att läsa och skriva” så här: ”Vad sker när vi läser? Ögat följer svarta bokstavstecken på det vita papperet från vänster till höger, åter och åter. Och varelser, natur eller tankar som en annan tänkt, nyss eller för tusen år sen, stiger fram i vår inbillning.  Det är ett underverk större än att ett sädeskorn ur faraonernas gravar förmåtts att gro. Och det sker var stund. De människor vi möter i böcker liknar de levande.  De talar som vi, andas som vi, gråter som vi och skrattar som vi.”

Hoppas vi ses och tänker tillsammans.

Anmäl dig till bokcirkeln per e-post
fredrika@kvinnoforbundet.fi
senast 10.10 tack!

Vill du delta men är inte ännu medlem i Svenska Kvinnoförbundet i Sörnäs? Skriv in dig redan idag. Följ länken till anvisningarna på vår hemsida.

Fredrika Biström