Nora Grotenfelt “Vi måste se över lönerna inom småbarnspedagogiken.” - Lär känna SFP:s nya kommunfullmäktigeledamot i Helsingfors

29.12.2021 kl. 11:56
Före julledigheten tog vi ett samtal med Nora Grotenfelt, SFP:s nya kommunfullmäktigeledamot i Helsingfors och vår medlem! Vi ville veta vem hon är, hur julen ser ut hemma hos henne och hur hon får ihop vardagen.

Hej Nora! Förutom att sitta med i stadsfullmäktige, i nämnden för fostran och utbildning och i dess svenska sektion, så jobbar du som överläkare på Munksnäs hälsostation - kommer du alls att få vara ledig i jul?

Ja, efter ett hektiskt år blir det som tur en vecka julledigt.

Miljö, skola och vård är dina huvudteman, men finns det någon specifik fråga som du skulle vilja se att går igenom under din mandatperiod?

Det finns ganska många frågor, speciellt inom småbarnsfostran och inom utbildning överlag, som jag skulle vilja se att drivs igenom. Viktigast vore att få rätsida på personalbristen inom småbarnspedagogiken. Det har redan gjorts mycket, men hittills har inget riktigt tagit skruv. Jag har förhoppningar om att vi kan hitta nya lösningar, bland annat genom att se över lönerna.

Skulle du säga att feminism syns i dina hjärtefrågor och hur ser din feminism ut?

Både vård och utbildning tenderar vara kvinnodominerade branscher och då blir dessa frågor indirekt också en kvinnosak. Jag ser arbete för jämställdhet som en självklarhet och en grundpelare för all politisk verksamhet.

Både i mitt professionella och mitt privata liv månar jag om att föra fram andra kvinnor och lyfter upp kvinnliga kollegor. Det är också viktigt!

Jag har förstått att musiken, och framförallt jazzen, är viktig för dig? Är musiken extra viktig hemma hos er nu kring vinterhögtiderna?

Ja så är det! Jag är med i ett helt kvinnligt jazzband, DizzyQueens. Just nu så har vi förstås haft lite pandemipaus, men nu har förfrågningarna sakta börjat öka igen och det känns kul!

Musiken känns extra viktig så här kring julen. I år ville jag satsa på immateriella julklappar och släkten kommer att få ett jazzuppträdande i gåva. En kompis till mig kommer hem till oss på julen då släkten är samlad och lirar jazz med jultema.

Hur får du livspusslet att gå ihop med arbetet som överläkare, kommunfullmäktigeledamot, musiker och barn?

Ja det har verkligen varit mer än någonsin den här hösten, men det har som tur gått bra. Allt jag har åtagit mig har också varit motiverande. För att säkerställa orken har det varit viktigt att sätta in tid för motion på schemat och att sedan verkligen hålla fast vid det. För mig blir det gymmet om morgnarna, kvart i sju varje dag då resten av familjen ännu sover.

Det kan vara extra lätt att gå i någon nystartshets nu inför nyår. Känner du igen dig och har du kanske några tips för att undvika det?

Vad gäller nyårslöften så känner jag igen tanken, men har försökt undvika dem. Om man lovar något stort och fint kan man lätt bli besviken på sig själv om man inte lyckas hålla sitt löfte.  Det kan ge en moteffekt. Det kan vara bra att försöka göra förändringar långsamt så det blir mer hållbart och så att man inte ger upp hela tanken om man inte lyckas fullt så bra som man hade önskat.

Många gör nog upp nyårslöften kring matvanor och motion. Jag skulle hoppas att fler skulle sätta sitt psykiska välbefinnande i första rummet. Om själen mår bra är det också mycket lättare att föra en balanserad livsstil.

Finns det något du vill hälsa Sörnäs medlemmar?

Först vill jag tacka för en fin föreställning om klimakteriet! Jag lärde mig mycket och jag håller med om att klimakteriet borde lyftas fram bättre i läkarstuderandes utbildning.

Till sist vill jag också uppmuntra alla att rösta i välfärdsområdesvalet! Helsingforsare kan dra sitt strå till stacken genom att uppmuntra andra att rösta. Alla ska tipsa någon om att gå till valurnorna i januari!

Läs mer om Nora på hennes hemsida.

Intervju: Tara Junker

Foto: Nora Grotenfelt

Intresserad av jämställdhet på svenska i Finland/Helsingfors? Dags att bli medlem i Svenska Kvinnoförbundet i Sörnäs! Följ länken Bli medlem i Svenska Kvinnoförbundet i Sörnäs.

Tara Junker