Vi måste blir bättre

29.06.2022 kl. 09:36
Under veckoslutet mitt i midsommarfirandet nåddes vi av ofattbart hemska nyheter från Oslo. Två personer hade dödats och ett tjugotal skadats i en skottlossning på en populär gaybar. Hjärtskärande. Än en gång har vi blivit påminda om vad hat för med sig.

Pride-paraden i Oslo blev inställd, men i Helsingfors har vi möjlighet att samlas och demonstrera inkommande lördag. Vi ska fylla stans gator till bristningsgränsen, marschera med enorma plakat och ropa vår slagord så att de hörs över hela stan. Vi ska visa att vi är många och att vi står för allas lika rätt att leva och älska vem de vill. Våld, terror eller förtryck kommer aldrig få oss att backa i kampen för mänskliga rättigheter. Kärlek kommer alltid att vinna över hat.

Även om arbetet för mänskliga rättigheter ska pågå varje dag dygnet runt så har Pride-veckan alltid varit en viktig tid för mig. En tid då jag reflekterar extra mycket kring den ojämlikhet som fortfarande råder och vad vi som samhälle kan göra åt saken. Det går inte att understryka nog: Var och en av oss har ansvar för att bygga en mer jämlik värld och för att vara en bra allierad.

Att vara allierad betyder att du deltar i kampen för hbtqia+-rättigheter även om du inte själv omfattas av begreppet. Det innebär att vara privilegierad i jämförelse med hbtqia+-personer och att inse att det går att använda sina privilegier till förmån för hbtqia+-personer, både offentligt och privat. Det handlar om oss heterosexuella cispersoner som vill delta i kampen. Som en del av en majoriteten bryter vi inte mot sådana normer som berör sexualitet och könsidentitet. Vi behöver inte vara rädda att gå på gatan, öppet visa kärlek till våra partners, uttrycka könsidentitet eller bli lämnade utanför samhällsdebatten.

Jämställdhetsarbete till förmån för hbtqia+-personer ska vara en del av den allierades vardag. Du stödjer och främjar de frågor som rör hbtqia-rörelsen, men utan att hävda dig själv. Du höjer rösten när någon som tillhör en sexuell minoritet eller en könsminoritet blir utsatt för en kränkande kommentar eller ett olämpligt skämt. Du använder rätt termer för att du inser att varje gång du inte gör det trampar du på någon annans rättigheter. Du förstår att konsumtionsbeslut och röstningsbeteende går hand i hand med arbetet för mänskliga rättigheter. Och sist men inte minst så har du en önskan att lära dig, utan att någon från en minoritet hela tiden måste undervisa dig.

Vi allierade måste bättra oss för att världen ska bli en tryggare plats för hbtqia+-personer. Helgens attack är inte en isolerad händelse, det är en händelse till i en lång följd av hat- och våldsbrott riktade mot hbtqia+personer. Homo- och transfobi finns och lever kvar i alla länder. De existerar inom extremrörelser, men också vid borden där besluten fattas, på arbetsplatsens after work och i skolans korridorer. En enda person kan självklart inte rädda hela världen, men varje allierad har en skyldighet att börja gräva där man står. Hat och hot är en del av hbtqia+- personers vardag även i Finland. Vi har en translag som inskränker individens självbestämmanderätt. Terapiformer och behandlingar vars mål är att "bota" eller "omvandla" personer till heterosexuella cispersoner är fortfarande lagliga.

Att vi i Finland skulle leva i ett jämlikt samhälle där alla har samma möjlighet till ett bra liv är en lögn. Vi kan, och vi måste, vilja ha det bättre. Varje gång du och jag står upp för mänskliga rättigheter och ingriper i mikroaggressioner, diskriminering eller kränkande språk på hemmaplan deltar vi i kampen. Tillsammans kan vi se till att hat inte har plats att växa.

Pride är en protest men också en fest där vi firar kärlek och allt hbtq-rörelsen ha uppnått genom åren.

Hoppas vi ses på lördagen!

Emmi Piippo, vice ordförande för Sfp i Helsingfors, 29.6.2022

Året runt kan du kolla upp tillförlitlig information om hbtiqa+ på till exempel följande sidor:

Seta lhbtiq-fakta på svenska

Rfsl:s fakta om hbtqi

Intresserad av jämställdhet på svenska i Finland/Helsingfors? Dags att bli medlem i Svenska Kvinnoförbundet i Sörnäs! Följ länken Bli medlem i Svenska Kvinnoförbundet i Sörnäs.

Fredrika Biström