Skärmtid och mediefostran i småbarnsfamiljer

23.01.2024 kl. 14:03
Många barn blir lugna framför en skärm och kan bli arga då det är dags att stänga av. Kanske också du placerar ditt barn framför youtube, för att få en lugn stund, läsa e-post, tillreda middag...

Hur borde man tänka kring skärmar och småbarn? Borde man låta babyn titta på när syskonen ser på lilla tvåan? Barn är ofta intresserade av skärmar och skärminnehåll redan som väldigt små, även om de inte känner till vad de tittar på. Ljud, färger och rörelse lockar.

Babykaféet måndag 29.1 är Annukka Såltin, sakkunnig hos Pelituki dagens gäst.

Kom och drick en kopp varmt, delta i programmet, lyssna, eller bara slappna av. Vi öppnar som vanligt kl. 11.30 och stänger kl. 14.

Det bjuds på kaffe/te med tilltugg. På plats finns micro, skötbord, amningsdyna och matningsstolar. Platsen är Lilla Luckan i Helsingfors, Georgsgatan 27, vån. 2. Du kommer lättast in genom porten till glashissen och upp till andra våningen. Du kan ta vagnen med hela vägen. På plats finns micro, skötbord, amningsdyna och matningsstolar.

Alla föräldrar är välkomna till Svenska Kvinnoförbundet i Sörnäs svenskspråkiga babykafé i samarbete med Luckan i Helsingfors (Georgsgatan 27).

Väntar du barn eller har nyligen fött? Kom med i babykaféets egen grupp på WhatsApp och få all aktuell info där om våra träffar. Vill du vara med? Kontakta kafékoordinator Jessika Luther per e-post jessika@kvinnoforbundet.fi tack!

Mer info om mediefostran och skärmtid hittar du på pelituki:s hemsida på svenska.