"Män är roligare än kvinnor"

14.03.2023 kl. 14:20
Läs ståuppkomikern Märta Westerlunds tankar om att jobba som ståuppkomiker i en mansdominerad bransch.

Jag brukar kalla mig för “kvotkvinnan”. Mest för att jag tycker det är roligt men också för att det ligger en viss sanning i det. Ståuppkomik är en väldigt mansdominerad genre i Svenskfinland. Sedan jag gjorde min debut år 2019 har jag oftast varit ensam kvinna bland dem som uppträder.

Det var ett stort steg för mig att våga börja med ståuppkomik. Jag har underhållit människor på olika sätt i hela mitt liv. Jag har prövat på allt från amatörteater, DJ och musikuppträdanden till programledare på radio och tv. Men att ta steget ut på en scen för att vara rolig kändes otroligt skrämmande.

Nu är det säkert läge att förklara varför jag rubriksätter min kolumn som jag gör. Det här känns pinsamt att erkänna men ännu för fem år sedan ansåg jag att män är roligare än kvinnor. Bara för några år sedan förknippade jag olika förmågor och kunskapsområden med specifika kön.

Vad fick mig att ändra åsikt? Under “Sommar Stand up i Ekenäs” fick jag för första gången se en kvinnlig komiker uppträda. Kvällens “överraskningskomiker” visade sig vara den bästa överraskningen någonsin för mig. Jag förstod henne och det kändes som om hon talade till just mig. Jag minns att jag sade åt min kompis att jag var överraskad av att en kvinna kunde vara rolig. Hur kunde jag säga något så korkat? Varifrån hade jag fått att kvinnor inte kan vara roliga? Jag hade så klart inga svar. Hon bad mig räkna upp alla de kompisar jag tyckte var roliga. Till min förvåning insåg jag att 70% av dem jag valt var kvinnor. Min fördom kanske bottnade i att jag aldrig hade  sett en kvinna i ett sammanhang där man presenterat henne som rolig.

I efterhand har jag många gånger reflekterat över den här situationen. Jag landar alltid i hur otroligt viktigt det är med förebilder. Vi människor är rädda varelser och oftast behöver vi se att någon annan kan eller att någon annan vågar innan vi klarar av att ta steget och leva ut en dröm.

I dag är jag en stolt kvotkvinna som drömmer om att en dag få vara en i mängden.

Märta Westerlund, ståuppkomiker