08.09.2023 kl. 12:31
Ordförandes hälsning 4/2023

Jag hoppas att du fortfarande njuter av sommarkänslan och tar väl vara på de dagar som himlen inte öppnar sig med ösregn.

För mig är något så enkelt som att snöra på mig skorna och jogga längs mjuka stigar eller promenera i skogen med hunden en källa till stor återhämtning och tid för reflektion. Stunder när jag kan sortera mina tankar och bara njuta av nuet.

Dagspolitiken i Finland ger åtminstone mig mycket att fundera på. Som vi alla vet har Svenska folkpartiet fått en otroligt stor synlighet under sommaren i sin roll som vågmästare för regeringens vara eller icke-vara. Och följetången kommer att fortsätta och vi står inför en otroligt spännande politisk höst. Jag vill hoppas och tro att de åtgärder mot rasism som regeringens meddelande innehöll ska vara effektiva och implementeras. Det måste tas ett samlat grepp i det viktiga arbetet mot rasism för att Finland ska vara ett land fritt från rasism och hatbrott. Hatretorik hör inte hemma i ett samhälle som ska trygga allas grundrättigheter och allas möjligheter att känna sig delaktiga.

I vår egen förening försöker vi jobba inkluderande och bland annat genom vår framtidsstrategi och genom våra evenemang vill vi skapa en gemenskap bland våra
medlemmar, en gemenskap som inte bryr sig om hudfärg, härkomst eller religion utan där alla är välkomna och trygga. Det ska finnas möjlighet för alla att delta med låg tröskel och all verksamhet i Svenska Kvinnoförbundet i Sörnäs präglas av öppenhet och professionalitet. Jag hoppas att du bekantar dig med vår framtidsstrategi och att du vill stöda oss i arbetet att nå våra målsättningar.

Vi har mycket att bjuda på i evenemangsväg i höst – flera teaterbesök, några After work-tillfällen och så förstås Sörnäs läser, Babykafé och Womens Cafe in English, som alla kört i gång efter sommarpausen. Och förutom alla trevliga evenemang så rullar även det politiska arbetet på, och vi kommer bl.a. att jobba fram debattartiklar och så småningom börja tänka på de val som 2024 bjuder på i form av både presidentval som EU-val.

Jag ser framemot att träffa just dig på något av våra evenemang!

Anna Jungner-Nordgren, ordförande

Bekanta dig med föreningens strategi 2023-2027.

Fredrika Biström